
Фото: grocerygeniuses.com
Українці проїдають більше половини своїх доходів, і, здавалося б, за таких умов у наших продуктових кошиках мали б бути виключно найбюджетніші товари. Однак список популярних продуктів від Zakaz.ua показав, що в топ замовленої їжі увійшли і авокадо, і лосось, і круасани.
Експерти пояснили: дешевизна – це вагомий, але не єдиний фактор, який стимулює українців покласти той чи інший товар у свій кошик.
Продукти із топ 15
Аналітики популярного українського сервісу доставки продуктів Zakaz.ua розповіли, які топ 15 продуктів українці замовляли у жовтні. До списку увійшли:
- куряче м’ясо;
- банани;
- яйця курячі;
- червоний перець;
- вода мінеральна;
- вершкове масло;
- сік апельсиновий;
- круасани масляні;
- огірок корнішон;
- цукор білий кристалічний;
- лосось слабосолоний;
- помідор рожевий;
- авокадо;
- гарбуз;
- печериці.
Експерт Світового Банку Оксана Руженкова каже, що всі «рушійні фактори» представлених покупок можна розділити на три великі групи: спроби заощадити, про запас і віяння ЗОЖ.
Фактор 1: «дешево і сердито»
– Куряче м’ясо сьогодні найдешевше, – зазначила експерт у розмові з KP.UA. – Люди не можуть собі дозволити ні яловичину, ні свинину, ні навіть сало за 200-250 грн за кіло. А курку по акції можна і за 75 грн купити, тож українці підсіли на куряче м’ясо. Те саме можна сказати про яйця, які поки що відносяться до категорії « дешево і сердито». Тим більше, що у лютому ціни на них, швидше за все, зростуть.
Вершкове масло теж дороге і часто імпортне: із Польщі завозиться близько 60%. Очевидно, каже Оксана Руженкова, молочники переглянули асортимент і перейшли на виробництво більш експортоорієнтованих продуктів – сухого молока, згущеного молока. При цьому люди часто купують олію у вуличних МАФах, це набагато дешевше. І нехай це часто не олія, а спред, зате за вартістю підходить.
– Апельсиновий сік є одним із найпопулярніших та найдешевших соків, – продовжує експерт. – На ринку представлено чимало польської продукції сумнівної якості. Частка концентрату у них мінімальна, і це відчувається навіть на смак. Але оскільки визначальним чинником все частіше є ціна, українські покупці віддають перевагу польському соку за 32 грн за літр, а не українському за 54-58 грн.
Круасани також належать до відносно дешевої продукції. Торти та тістечка більшості населення не по кишені, дороге масляне печиво – теж. Збіднілим покупцям залишаються бублики, дешеве печиво та круасани. Останні виграють тим, що вони різновагові та упаковані. Це практично ідеальний перекус для студента та школяра – у хорошій упаковці, не мажеться, не протікає в рюкзаку на підручники та зошити. А ще їх іноді можна брати на сніданок чи вечерю, якщо не хочеться готувати.

Лосось, авокадо, круасан – швидкий сніданок готовий. І смачно, і в Інстаграмі можна похвалитися. Фото: pexels.com/Augustinus Martinus Noppé
Фактор 2: закуповуємося про запас
Цукор, на думку Оксани Руженкової, українці почали активно купувати про запас після того, як почали з’являтися прогнози про майбутнє подорожчання.
– Біля кас у супермаркетах можна побачити, що практично у кожного другого покупця в візку є 2-3 кілограми цукру, – поділилася спостереженнями експерт. – У серпні-вересні вартість кілограма цукру становила понад 40 грн, а зараз – 32 грн. Треба брати, особливо з огляду на те, що це ненадовго. Цукор активно експортується, тому на внутрішньому ринку він, швидше за все, подорожчає.
Беруть про запас і гарбуз, на який восени хороші ціни. Адже гарбуз – це не лише символ Хеллоуїна, а насамперед дуже корисний та смачний овоч, з якого українці традиційно готують каші, запіканки, закуски, пироги та просто запікають у духовці. За словами Оксани Руженкової, взимку ні на помідори, ні на огірки адекватних цін не буде, а без овочів сидіти не хочеться. Гарбуз, до всіх своїх переваг, чудово зберігається, багато місця не займає, якийсь час цілком може служити декором, так що поставити вдома два-три гарбузи – це, можна сказати, «святе».
– Зростанню популярності гарбуза сприяє як асортимент, що розширився (зараз у продажу з’явилися маленькі акуратні французькі гарбузики), так і добре проведена маркетингова робота насіннєвих компаній. Сьогодні про користь гарбуза чули, напевно, всі, а в інтернеті є безліч цікавих рецептів. Все, що залишається – це купувати та їсти, – зазначила експерт СБ.
Чинник 3: віяння ЗОЖ
Останні 20 місяців у нашому житті надто багато стресу, який українці звикли заїдати. Такий збій у харчуванні призвів до того, що багато хто набрав вагу – хтось 3 кілограми, хтось – 5, а хтось і всі 10.
– Враховуючи, скільки жінок перестали “влазити” у свій гардероб, не дивно, що зараз в українському сегменті соцмереж посилився тренд на здорове харчування та дієти для схуднення, – каже Оксана Руженкова. – Звідси – авокадо та лосось. Плюс помідори та болгарський перець для тих, хто хоче продовжити період літніх салатиків. Щоправда, перець за 120 грн кілограмами не купують – беруть поштучно.
Банани – це, можна сказати, три в одному: смачно, корисно і презентабельно. І на перекушування можна з’їсти, і дитині в школу дати, і в гості з гроном бананів прийти – словом, універсальний фрукт.
Що стосується води, то, каже Оксана Руженкова, на тлі соків і лимонадів, що подорожчали, мінералка практично не зросла в ціні. Та й за традицією ми завжди купуємо бутильовану воду на стіл, чекаючи гостей.
Дієтологам, до речі, вода у списку сподобалася: нарешті українці почули наполегливі заклики «не пити калорії».
– Більшість у списку – цілком прийнятні продукти, з точки зору здорового харчування, – каже дієтолог-консультант Олена Юдіна. – Навіть цукор та корнішони можна залишити, якщо вони присутні у раціоні харчування не на постійній основі, а періодично. Але ось сік та круасани було б непогано прибрати зовсім.

Опитування проводилося серед тих, хто замовляє продукти додому, а не купує на ринку чи магазинах. Фото: pexels.com/
До речі
Інші причини популярності
У свою чергу, економісти звертають увагу на те, що в цьому дослідженні йдеться про переваги не всіх українців, а саме тих, хто замовляє доставку продуктів. Тому всі висновки справедливі виключно для цього сегмента. Якщо про це забути, то можна дійти висновків за аналогією з відомим анекдотом про те, що «опитування в інтернеті показало, що 100% людей користуються інтернетом».
Очевидно, що опитування не охоплює ні самостійні покупки в супермаркетах, ні, тим більше, покупки у невеликих магазинах біля будинку та на ринках, інакше результати могли б бути зовсім іншими.
Крім того, саме форматом покупок, а не переходом на ЗОЖ, можна пояснити ту ж покупку води. Все просто: зручніше не самому тягати важкі упаковки, а дочекатися кур’єра, який принесе їх під двері.
Крім того, і це вже ремарка самих авторів дослідження, товари, попит на які важко віднести до масового, час від часу піднімаються в топ продаж завдяки знижкам та акціям, які регулярно проводять мережі супермаркетів.
Источник: kp.ua
