Україна почала запроваджувати санкції проти російських бізнесменів та політичної еліти понад пів року тому. Але навіть після цього дістатися до російських грошей важко. Що заважає швидко конфіскувати підсанкційні активи?
Головні матеріали Forbes Ukraine. Раз на тиждень на вашій пошті.
Дякуємо за підписку Підписатися
З вересня 2022 року, коли Україна вперше з початку повномасштабної війни з Росією запровадила санкції проти російських бізнесменів та топпосадовців, Рада нацбезпеки та оборони (РНБО) ухвалила 35 санкційних пакетів.
Загалом до них увійшло 6873 юридичні та фізичні особи. Законодавство дозволяє державі конфісковувати їхні активи за позовом Міністерства юстиції до Вищого антикорупційного суду (ВАКС). За час війни Мінʼюст ініціював 19 таких процесів, з них лише пʼять проти російських бізнесменів. У вересні суд задовольнив позов проти Володимира Євтушенкова, справи Михайла Шелкова, Євгена Гінера та Аркадія Ротенберга закінчилися перемогою Мінʼюсту. Процес навколо активів Олега Дерипаски застряг в апеляції.
Співрозмовники Forbes серед нардепів з антикорупційного та економічного комітетів, а також неурядових організацій, які слідкують за санкційним процесом, дають позитивну оцінку роботі Мінʼюсту, але констатують відсутність загальної політики держави щодо підсанкційних осіб. «Якщо не змінити підхід до стягнення активів, санкційні справи розглядатимуться не один рік», – каже голова аналітичного центру StateWatch Гліб Канєвський. Згідно із законом щодо санкційної політики, конфіскація можлива лише під час дії воєнного стану.
Чому за рік війни Україна так і не змогла налагодити роботу зі стягнення російських активів та як можна поліпшити цей процес?
Проблема №1. Відсутність єдиного центру прийняття рішень та пріоритетів
До санкційного процесу залучена велика кількість державних установ. Аналізом та формуванням майбутнього санкційного переліку займається міжвідомча група на чолі з першою віцепремʼєр-міністеркою та міністеркою економіки Юлією Свириденко. «Зрозуміло, що у міністра економіки велика кількість завдань і санкційна політика – не пріоритет», – каже перший заступник голови антикорупційного комітету Ярослав Юрчишин.
Перелік осіб має затвердити РНБО та підписати президент. Лише після цього Мінʼюст готує документи до судового процесу. «Кожен орган виконує свою окрему функцію, але єдиного центру немає, – пояснює Юрчишин. – Тому кожен виконує своє завдання на власний розсуд».