Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

Журналісти викрили зв’язки між народним депутатом Ігорем Копитіним, членом Комітету ВРУ з питань нацбезпеки, оборони та розвідки, та бізнесменом Романом Мілешком. Останній, як з’ясували розслідувачі, має відносини з громадянами РФ, компаніями під санкціями США, а також грузинськими фігурантами українського санкційного списку. В ЗМІ спливають все нові факти порушень при виконанні державних контрактів в авіагалузі.

У редакції є документи, фото і записи, які свідчать про багаторічну співпрацю між Копитіним та Мілешком — співпрацю, що під час війни стає загрозою національній безпеці.

Попередні журналістські матеріали досліджували зв’язки з країною-агресором компаній, які прямо, чи опосередковано належать Роману Мілешку:

  • ТОВ «НЗОПЕРЕЙШІНС»;
  • ПрАТ «Авіакомпанія Константа»;
  • ТОВ «КСЄНА»;
  • Фірма у фрізоні — «EXPEDITION AVIATION (FZC)» Об’єднані Арабські Емірати.

Однак є ще дві компанії з орбіти Романа Мілешка, які заслоговують уваги:

  • ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД»;
  • ТОВ «ІНКОМПАС».

Невиконаний контракт на гелікоптери: чотири з десяти

Для Сухопутних військ ЗСУ дуже важливо мати достатню кількість бойових військово-транспортних вертольотів типу Мі-8 МТ (МТВ). Ці повітряні судна не тільки доставляють військових і вантажі на лінію фронту, а й можуть нести потужне озброєння. Однак значна кількість цих машин була цивільна, тож після початку повномасштабного вторгнення рф потребувала термінового переоснащення та дообладнати озброєнням.

У грудні 2022 року ТОВ «МС АВІА-ГРЕЙД» отримала державний контракт на дообладнання 10 бойових вертольотів Мі-8МТ. Однак компанія затягнула виконання контракту, і протягом пів року не надала жодного результату. Під кінець терміну армії передали лише чотири (!) борти, без вичерпної специфікації чи підтвердження обсягу виконаних робіт. У документах відсутні дані про закупівлю чи встановлення озброєння. Виглядає так, що від початку компанія не планувала виконувати контракт повністю.

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

Сам контракт було укладено так, що дозволяло змінювати умови фактично безконтрольно. Результат — із 10 запланованих вертольотів армія отримала менше половини з незрозумілим ступенем бойової готовності.

В актах прийому-передачі відсутня деталізація які саме роботи проводились, яке обладнання закуплялось для встановлення і чи закуплялось — невідомо, специфіцкація існувала лише в варіанті первинного контакту від 22 грудня 2022 року про 10 бортів. А при передачі від ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» до Центрального управління забезпечення авіації та протиповітряної оборони 4 бортів Мі-8МТ немає вичерпного переліку наданих послуг, проведених робіт та деталізованої їх вартості. Тобто, в якому обсязі дообладнані 4 вертольоти — з’ясувати неможливо.

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

Здавалось би у замовника — Центрального управління забезпечення авіації і фахівців армійської авіації повинні виникнути дуже серйозні претензії до виконавця — ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД». Але вони так і не виникли. Чи сприяв цьому пов’язаний з бізнесменом Мілешко народний депутат Ігор Копитін, як лобіст цього бізнесу, повинні з’ясовувати правоохоронні органи.

Контракти на мільярди — без конкурсу і результату

Уже маючи контракт на майже пів мільярда, по якому пів року нічого насправді не робиться, коли Командування Сил Логістики ще не отримало ні одного озброєного гелікоптера з тих замовлених десяти, ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» підписує з Міністерством оборони нові (!) контракти без конкурсу:

  • Серпень 2023 – контракт на 1,005 млрд грн;
  • Вересень 2023 – контракт на 174 млн грн;
  • Листопад 2023 – контракт на 335 млн грн.

І це лише «найжирніші» контракти армійської авіації, а були ще контракти з Національною гвардією України та з військовими частинами Повітряних Сил Збройних Сил України.

Контракти без конкуренції та з затягуванням строків

Пояснити як це працює, та які катастрофічні наслідки завдано обороноздатності України? Слідкуємо за датами.

Контракт з державним підприємством Укроборонпрому «Конотопський авіаремонтний завод «АВІАКОН» від 22 вересня 2023 на аналогічні роботи з мілітаризації трьох вертольотів, укладений через конкурс. Термін виконання ремонту до 30 листопада 2023 та 15 грудня 2023. З моменту підписання договору до його закінчення і передачі вертольотів пройшло лише 69 та 84 дні відповідно.

Аналогічний Контракт з мілітаризації вертольотів ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» з орбіти Мілешко на 489,6 млн грн. Укладено без конкурентів і конкурсу. Підписання договору 22 грудня 2022. Термін виконання ремонту до 30 листопада 2023. В реєстрі судових рішень зафіксовано справу за позовом Міністерства оборони до ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» про стягнення штрафних санкцій за несвоєчасне виконання контракту. Цей контракт ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» виконував майже рік.

Наступний Державний контракт з ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» на 174 млн грн. Укладено без конкурентів. Підписання договору 29 вересня 2023. Термін виконання ремонту до 30 листопада 2024. Термін виконання робіт — рік та два місяці.

І найбільший Державний контракт з ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» на 1 005 000 000 грн. Підписання договору 3 серпня 2023. Термін виконання ремонту до 30 листопада 2024. Строк виконання ремонту — рік та чотири місяці.

Відчуваєте різницю? Державний «АВІАКОН» — до трьох місяців, а приватна «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» — близько року. Аналогічна ситуація з іншими Державними контрактами, які дістались фірмам з орбіти Романа Мілешка. Може ці оборудки пройшли б непоміченими, як би не контракти з «АВІАКОН», які показали що державне підприємство працювало в рази ефективніше. А вертольоти могли використовуватися на бойових завдання а не простоювати майже рік в очікуванні дообладнання.

Судові справи: компанії Мілешка під прицілом

Додаткові підтвердження спланованої діяльності на затягування та невиконання умов контрактів групи компаній Романа Мілешка містяться в реєстри судових справ.

13 березня 2025 року в Києві було винесено рішення у справі №910/9725/24. За ним позовні вимоги в інтересах держави задоволено та постановлено стягнути із ТОВ «ІНКОМПАС» за зрив виконання умов двох договорів понад 41 млн грн на користь Департаменту забезпечення Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

ТОВ «ІНКОМПАС» затягнуло терміни постачання товару за одним із договорів, а за іншим — не надало державі товарів взагалі.

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

Також в Ужгороді триває розгляд справи проти ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» про стягнення майже 2,9 млн грн. За договором з Міністерством оборони України не відбулось постачання парашутного обладнання та страхуючих приладів до нього.

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

Небезпечне обладнання на гелікоптерах ЗСУ

І ще два контракти здивували своєю цинічністю. Державний контракт із ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» вартістю 1,005 млрд грн від серпня 2023 року на проведення дообладнання 15 вертольотів та контракт з ним же — від листопада 2023 року на суму близько 335 млн грн. У обох фігурує встановлення, так би мовити, повітряних фільтрів — пилозахисних пристроїв «PALL 120 PUREair».

Щоб виконати умови цих двох Державних контрактів ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» уклала з ТОВ «ІНКОМПАС» договори про постачання обладнання, яке надалі буде встановлюватись на вертольоти.

На сьогодні досі відсутня інформація щодо застосування «PALL 120 PUREair» в Україні. Цей пилозахист не обладнаний підігрівом. Його взагалі, використовують в регіонах зі спекотним кліматом, наприклад, в Африці або на інших територіях, де висока температура та є дрібнозернистий пил у повітрі та на землі. Експлуатація Мі-8 або Мі-8МТВ з пилозахисним пристроєм «PALL 120 PUREair» в кліматі України, може призвести до обледеніння на великих висотах або взимку. Далі — падіння обертів двигунів, зниження обертів несучого гвинта та, як результат — катастрофа.

Це журналістам підтвердив авіаційний експерт – екс-головний інженер Управління армійської авіації Сухопутних військ ЗСУ (2003-2008 рр.) Віталій Йонаш.

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

«Ця система хороша, але вона умовно для нас — «літня». Взимку її використовувати небезпечно. Чому небезпечно? Там не передбачена система обігріву. Тобто, не тільки зимою — осінь якась пізня, рання весна — коли висока вологість повітря, нульові температури, то в польоті може наростати лід на самій системі: закривати ці трубки, не давати проходити повітрю стільки, скільки треба. Це може спричинити неправильну роботу двигуна», — зазначив полковник Йонаш.

Питання хто погодив встановлення небезпечного обладнання, яке несе загрозу пілотам – питання відкрите. Попри всі застереження, пристрої вже встановлені на щонайменше 15 бойових вертольотах.

Спроба «замісти сліди»

У сервісі Опендатабот видно, що до грудня 2023 року основним бенефіціаром ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» був Роман Вікторович Мілешко, але в грудні 2023 року в реєстрах відбулись зміни: з якихось невідомих причин видалили основного бенефіціарного власника підприємства, яке має багатомільярдні контракти. Причини не відомі для тих, хто цим фактом не цікавився.

Бойові гелікоптери, корупція та ризики для нацбезпеки: у центрі розлідування нардеп Копитін і бізнесмен Мілешко - INFBusiness

Пригадаємо, що в грудні 2023 року закінчувався контракт між Міністерством оборони України та ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» по дообладнанню озброєнням 10 гвинтокрилів армійської авіації на суму майже пів мільярда гривень. Але замість 10 вертольотів армійська авіація отримала тільки 4 борти, що мали сумнівну модернізацію. Тож бенефіціар Мілешко розумів наслідки, які держава не зможе проігнорувати навіть враховуючи лобізм народного депутата Ігора Копитіна.

Тобто з грудня 2023 року кінцевими бенефіцеарними власниками ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» стали Роговський М.М., Пархісенко Д.І., Павленко В.В. Але цілком «обрубати кінці» не вдалося. Вже після виведення Романа Мілешка зі складу власників він двічі у 2024 році перетинав кордон на автомобілі, що зареєстрований на ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» чим опосередковано підтвердив подальші зв’язки з компанією та вплив на неї.

Источник: kp.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *