Як стендапер Василь Байдак збирає мільйони гривень на ЗСУ за допомогою гумору абсурду

Як стендапер Василь Байдак збирає мільйони гривень на ЗСУ за допомогою гумору абсурду - INFBusiness

Стендапер Василь Байдак, 32, із дружиною Єлизаветою Сазоновою винайшли жанр «креативних зборів» і зробили їх ефективними. Як заробляти для армії мільйони за декілька годин? Допомогла концепція, побудована на творчості, системності й довірі

Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: список 250 малих і середніх компаній, лідерство генерала Залужного, падіння мільярдера Жеваго, детальна історія Dnipro-M та загалом майже два десятки текстів.

Навесні 2022-го Василь Байдак і Єлизавета Сазонова оголосили збір на 80 000 грн. Мета – придбати для лікарні та поліклініки Миколаєва апарати, що пришвидшують загоєння ран. Сума здавалась подружжю дуже великою – хвилювались, що стільки їм не зібрати. Дарма; все вдалося. 

Нині масштаби зборів інші. «Наступний можна робити на 5 мільйонів гривень», – говорить Байдак. Пара збирає кошти на потреби фронту: пікапи, безпілотники, тепловізори тощо. 

Над креативними кампаніями подружжя працює разом. Сазонова знімає та робить корекцію кольорів у кліпах, Байдак монтує.

Вторгнення спричинило бум благодійності в Україні. Впродовж 2022 року благодійниками стали 86% мешканців України, йдеться в дослідженні Zagoriy Foundation. Кількість людей, хто донатить регулярно, дещо падає, свідчать дані лютневого опитування Gradus Research: у жовтні 2022-го таких було 51%, а у лютому 2023-го – 50%.

Фундамент зборів Байдака – творчість і системність. Комік запускає нові креативні кампанії регулярно, але не частіше раза на місяць. Результат? Кліп «Просто скинь донат» зібрав 500 000 грн на портативний антидрон за три години. Відео «Требабус» за добу залучило на автомобілі для аеророзвідки 1,4 млн грн, хоча метою були 800 000 грн.

«Ми з Лізою хочемо збирати кошти, – резюмує Байдак. – Нас паяє, і відчуття, що ти допомагаєш, робить легше». 

Як Байдак збирає гроші

Незадовго до свого дня народження 14 січня Байдак поставив підписникам питання: чи варто йому постригтись? Голосували грошима: для цього комік відкрив дві банки для донатів. Ідея стрижки перемогла. Байдак постригся в прямому ефірі на сцені клубу Bel Etage. Результат збору: 1,8 млн грн на ЗСУ. «Мені подобається зухвалість фрази «волосся зібрало майже 2 млн грн», – писав Байдак у інстаграмі. 

Ідея стрижки в прямому ефірі належить Сазоновій, яку Байдак називає «сірим кардиналом» своїх проєктів. Вона першою пожертвувала власне волосся організації, яка продала його та придбала рації для військових. Над креативними кампаніями подружжя працює разом. Сазонова знімає та робить корекцію кольорів у кліпах, її чоловік монтує. 

День народження Байдак перетворив у серію благодійних подій. Крім перформансу зі стрижкою, він організував концерт та аукціон, які принесли близько 750 000 грн. Виступали Аміл і Раміл Насірови з гурту Курган & Agregat, стендапер Антон Тимошенко, співак Володимир Дантес, гуморист Марк Куцевалов, актор і телеведучий Андрій Бєдняков. 

Байдак – не єдиний комік, що допомагає ЗСУ. «Підпільний стендап» проводить стрім «Такі Новини», під час яких збирає донати. Гуморист Роман Мещеряков веде проєкт «Точка збору», всі гроші з якого передає на благодійність. Гумористичний проєкт «Леви на джипі» створили благодійний фонд, що збирає гроші для першої лінії оборони. Коміки влаштовують аукціони та збирають кошти в соцмережах.

Найбільш ефективний збір Байдака – на безпілотник Shark для аеророзвідки. Спочатку ціллю були 2 млн грн. Але пісня зі словами «Піду втоплюся у річці глибокій, якщо два лями не зможу зібрать» охопила понад 50 000 глядачів на YouTube і принесла на сотні тисяч гривень більше. Тож комік зняв ще один кліп та зібрав 3,5 млн грн на два дрони.

Класичний жанр – стендапи – також приносить гроші. Два виступи «Комедія спостереження за абсурдом» у Жовтневому палаці заробили пів мільйона гривень, тур Європою – 1,3 млн грн. «У Кракові придбали пікап, – розповідає Байдак. – Віддали в Україні на техобслуговування й передали військовим». 

У травні 2022-го сервіс Megogo почав запрошувати знаменитостей коментувати спортивні матчі на альтернативних аудіодоріжках. Паралельно тривав збір донатів на ЗСУ. У цьому проєкті Байдак та гуморист Костянтин Трембовецький коментували два матчі: фінали Ліги Європи УЄФА та Ліги чемпіонів УЄФА. Загальна сума зборів – близько 2,5 млн грн. «Донати неслись дуже швидко, – згадує Байдак другий матч. – Від частоти сповіщень у мене нагрівся телефон».  

Байдак допоміг гурту Tvorchi зібрати на інкубатори для недоношених немовлят. «Вартість одного становить близько €50 000, тож ми поставили ціль – 10 млн грн на п’ять інкубаторів», – каже учасник гурту Андрій Гуцуляк. Комік запропонував зробити ремікс на пісню гурту Heart of Steel. У перші дні після виходу спільного кліпу вдалося зібрати понад мільйон гривень, пригадує Гуцуляк. 

Байдак називає пісні найефективнішим форматом. Він випускає нові, коли відчуває: публіка готова донатити. «Запитів [на підтримку зборів] багато, – каже Байдак. – Але якщо відповідатиму на кожен, аудиторії не вистачить і щоразу збори зменшуватимуться». Кількість його підписників за час вторгнення зросла більше ніж на чверть – до 128 000.  

Трек «Просто скинь донат», що зібрав за лічені години пів мільйона гривень, перевернув уявлення про об’єми, швидкість і подачу зборів, говорить стендап-комік Сергій Ліпко.  

«Байдак показав: збір можна зробити так, щоб його хотілось поширити, – каже Ліпко. – Так, щоб людина розуміла: збором Байдака можна покращити статистику переглядів, бо це мистецтво і вірусний контент». 

Рецепт креативу. Як Байдак генерує творчі ідеї

«Під час вторгнення Байдак відкрив новий талант і започаткував жанр «креативних зборів» – трошки абсурдних, але дуже ефективних», – каже маркетинг-директорка Megogo Валерія Толочина. Підхід набуває популярності: 13 липня стендапер Антон Тимошенко анонсував «благодійну просмажку». Він створив дві банки: для Володимира Зеленського і Петра Порошенко. Просмажать того політика, чия банка збере більше коштів до 17 липня.

Щоб винайти креативну ідею для благодійної кампанії, Байдак вивчає дані збору та виношує ідею. Багато ідей кліпів з’являлись, коли комік лягав у поїзді спати і слухав у навушниках музику. На межі зі сном візуальні ідеї приходять краще, переконаний він.

Запорука успіху – вірусні рядки. «Вони запамʼятовуються, нагадують про себе, і немов шепчуть людям: донать», – каже Байдак. Також важливий цікавий, смішний та ностальгічний відеоряд.

Формулу успіху волонтерства Байдака Толочина бачить у якісно пропрацьованій концепції. «Це завжди творче рішення, де заморочились із продакшеном, – каже вона. – Люди бачать: Василь вклав у відео талант, час та частинку серця, тож цінують це». На її думку, аудиторії подобається тонкий і дещо дивний гумор Байдака.

Для кожного масштабного збору Байдак і Сазонова готують план Б – на випадок, якщо мети не буде досягнуто. Поки що скористатися не довелось. «Ми робимо все, щоб ці збори були комфортними і для нашого ментального здоров’я, – каже комік. – Ретельно все продумуємо, щоб збирати одразу і відчувати задоволення». 

Власні збори, як-от кліпи та івенти, Байдак і Сазонова запускають приблизно раз на місяць. Майже щодня гуморист поширює по 8–9 чужих зборів. Головні правила інстаграм-сторінки Байдака: донатити всім, скільки виходить, і підвищувати активність збору – коментувати та поширювати дописи. «Соціальна мережа ріже охоплення, – каже Байдак. – Це кумарить, бо від кількості людей залежить сума донатів». 

Ще один мотиваційний інструмент коміка – нагадувати підписникам, що їхні гроші рятують захисників. Байдак допоміг дівчині зібрати кошти на тепловізор для її батька: його сториз принесли близько 30 000 грн, половину вартості приладу. Завдяки йому військовий вчасно помітив групу росіян, яка заходила з іншого флангу. «Батько їй написав: дякую, дочко, тепловізор врятував мені життя», – розповідає Байдак. 

Збори підтримує сила особистості та репутація Байдака, переконана Толочина. «Його люблять і довіряють, він не просить великих донатів – достатньо 10 грн, за які він щиро подякує, – каже топменеджерка. – Люди активно діляться його зборами – хочуть бути дотичними до спільноти мрійників, що змінюють світ». 

Байдак робить ролики від душі, каже вокаліст Tvorchi Джеффрі Кенні. «Цей хлопець у смішній перуці привів нас на Щекавицю, де ми разом співали Heart of Steel під дощем, щоб допомогти дітям», – пригадує Кенні. Такою має бути благодійність – легкою та чесною, резюмує він.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *