У війну Жанна Кадирова перевинайшла роль художника. На початку вторгнення мистецтво здавалося їй непотрібною ілюзією. Думка змінилася, коли своїми проєктами Кадирова заробила для армії понад €200 000. Як це – перевести мистецтво на воєнні рейки
27 лютого 2022 року я мала летіти у Францію, щоб створити інсталяцію на ділянці приватного виноградника. Проєкт скасували. Коли запропонували повернутися до нього, відмовилася. Доки війна не скінчиться, не займаюся проєктами, які не стосуються України.
Ми виїхали з Києва двома машинами. Відправили маму в Німеччину. Я та мій співавтор Денис їздили Закарпаттям і питали, чи не здаються хати. На п’ятий день знайшли будинок у селі Березове.
Працювати було необхідністю, щоб не поїхав дах. Єдине, що ми вміємо робити – мистецтво. Хоча тоді здавалося, що 20 років моєї роботи – просто примара. Мистецтво і війна – полярні речі. У мене була серія «тортів» із будівельного сміття. Я підрізала демонтовані підлоги та стіни – і виходили шари: клей, цемент тощо. У розрізі це схоже на листковий торт. Ми вирішили робити і продавати ці «торти», щоб збирати кошти на допомогу. Але ще до того, як знайти хату, побачили на березі річки камінь у формі паляниці – і придумали серію «Паляниця».
Щодня Денис пиляв, я шукала камені. Це цілий процес, у якому задіяли місцевих. На річку ходили з донькою хазяїна, а він привозив каміння мотоблоком.
Режисер Іван Сауткін зняв про нас фільм, який я показую на виставках поруч із «Паляницею». У фільмі – наша реальність. Дивлюся на це і не розумію: як ми могли існувати і щось робити?
Наприкінці березня я зробила виставку «Паляниця» для нових друзів і родини з Березового. Коли опублікували перші фото, до робіт було багато інтересу. Те, що було у Березовому, поїхало до Японії. Зробили серії для Венеції та Берліна. Одна з перших «паляниць» вирушила в Бухарест.
Я прошу за «паляницю» стільки, скільки вона важить: трикілограмовий камінь коштує €3000. Коли гроші почали надходити, ми купували щось для армії. Наприклад, дрон за €9500. Це вселило нову віру в мистецтво.
Зараз великий інтерес до українського мистецтва. У січні в Ганновері відкрилася моя ретроспектива. Спочатку вона була запланована на квітень. Коли мені запропонували відкрити її раніше, я зрозуміла: треба заповнити дев’ять залів за три місяці. Це неможливо! Але стратегічно важливо було зробити якомога раніше, аби привернути більше уваги до України. Тож ми доклали свої гроші й зробили.