Співвласник «Нової Пошти» Володимир Поперешнюк пропонує приватизувати всі державні навчальні заклади в Україні. Його позиція радикальна – чим більше держава неефективно витрачає грошей на освіту, тим більше це гальмує економічний розвиток і добробут людей. Ідею бізнесмена в соцмережах сприйняли холодно. Forbes Ukraine попросив економіста Ярослава Романчука та координатора ініціативної групи в «Інакша освіта» Віталія Хромця прокоментувати, як приватизація може вплинути на систему освіти
У Forbes Ukraine також є twitter. Якщо вам зручно читати нас там — підписуйтесь за цим посиланням.
«Боротьба за школу між чиновником і людиною». Думка економіста Ярослава Романчука (нижче – думка Віталія Хромця)
Хто контролює школу, той контролює суспільство, владу та економіку. «Школа» – система освітніх закладів, від початкового рівня до університету, аспірантури та докторантури.
Радянські диктатори встановили монополію на школу, щоб підпорядкувати і підкорити народ. Державна монополія на школу – єдина метафорична петля на шиї людини. З економічного погляду – це оптимізація витрат держави на виробництво потрібного «людського матеріалу»: тотальної лояльності, беззаперечного підпорядкування начальнику, вивченому колективізму, обнуленню свого «Я», організації всього життя навколо держави, жертовності в імʼя цілей, що декларуються начальником.
Консервація радянської системи освіти – одна з грубих помилок пострадянської трансформації України. Ні в 1990-ті, ні у 2000-ні було «не на часі». Школа не знала, як себе реформувати. Менеджери системи освіти знали лише радянську модель. Професура, викладачі були занурені у виживання – було не до реформ. Вони скористалися своїм статусом монополіста і, зловживаючи попитом населення на знання, на престиж, перетворили храм знань/науки на хлів.
Відбулася гіперінфляція атестатів/дипломів. Так само, як із грошима. Гривня 90-х та гривня 2020-х – дві великі різниці. Атестат/диплом 80-х та 2020-х обʼєднує лише печатка держави.
Система освіти й економіка
(натисність "читати більше")
Застосуємо до системи освіти закон попиту та пропозиції, оцінимо мотивацію основних учасників, врахуємо історичний досвід і контекст реальної економіки.
До XX століття знання були справді долею аристократії, жерців і багатих людей, яких було дуже мало. Бурхливий розвиток капіталізму, промислова революція, глобалізація початку XX століття створили попит на знання, навички, здатність працювати з інформацією. Люди розуміли вигоду та користь від придбання трьох R: читання, письма та арифметики (Reading, Riting, Rithmetic).
Без сумніву, зростання попиту на освіту (знання, навички, інформацію) отримало б адекватну пропозицію з боку приватного бізнесу. У той історичний момент держава обіцяла впоратися із завданням ліквідувати безграмотність швидко та якісно. Не спокушені теорією державного інтервенціонізму, захоплені марксизмом, люди повірили політикам і чиновникам. Незабаром вся школа опинилася під державним контролем.
Ідеологи великої держави легко розширили функціонал державної монополії. Вона перетворилася на потужний маніпуляційний централізований інститут формування сенсів і думок. Так було простіше керувати масами та мінімізувати прихід до влади класових опонентів.
У XX столітті народилася теорія ендогенного економічного зростання: інвестувати потрібно не тільки у верстати, машини та обладнання, але насамперед у знання. Американський економіст Пол Ромер включив цей чинник у теорію зростання, не вдаючись до якісних параметрів категорії «знання».
Чи кожне «знання» позитивно впливає на темпи економічного зростання? Як відрізнити «якісне» знання від «неякісного»? Які умови мають бути для створення «якісного» знання? Хто буде судити про рівень його перспективності? Чи загальна вища освіта є адекватним способом підготовки людського капіталу до економіки знань? Чи є збільшення інвестицій держави в науку та дослідження (R&D) необхідним для прискорення економічного зростання в епоху економіки знань?
Політики і чиновники не поспішали себе турбувати відповідями на ці питання. Натомість для себе вони винесли таку інструкцію: «державні інвестиції в школу – благо». Країни, які розвиваються, вважали, що такий шлях забезпечить їм успішний наздоганяючий розвиток. Ось що вийшло.
За даними співдиректора Інституту досліджень розвитку Нью-Йоркського університету Вільяма Істерлі, який багато років працював економістом Світового банку, у період з 1960-го до 1990-й у світі різко зросли витрати на освіту, збільшилося охоплення вищою освітою. У 1960 році у 29 країнах взагалі не було університетів. Частка студентів у світі з 1960-й по 1990 рік збільшилася в сім разів, з 1% населення до 7,5%. Однак це ніяк не вплинуло на темпи економічного зростання.
Ціла низка досліджень не встановила причинно-наслідкового звʼязку між інвестиціями в освіту та зростанням ВВП. У деяких випадках спостерігається негативна кореляція між цими показниками. Наприклад, в Анголі, Мозамбіку, Судані, Сенегалі, Замбії витрати на освіту різко зросли, але країни так і залишилися в зоні бідності.
Японія ж порівняно мало вкладала в людський капітал, показуючи високі темпи економічного зростання. Протягом багатьох років у країнах ЄС частка держави у фінансуванні R&D набагато більша, ніж в США, але саме Америка стала світовим лідером у сфері сучасних технологій, генерації нематеріальних активів.
У Радянському Союзі витрати на освіту були зіставні із західними, але це ніяк не транслювалось у зростання добробуту. Випуск продукції на одного робітника в бідних країнах протягом 1960-х становив 3%, у 1970-х – 2,5%, а в 1980-му – мінус 0,5%. Тенденція збіглася зі стрімким зростанням витрат на освіту. Отже, формальне збільшення видатків на освіту не є панацеєю для економічного зростання.
«Попри суттєве зростання науково-дослідної та дослідно-конструкторської роботи (R&D) та інших форм інновацій з 1970-х, останнім технологічним відкриттям ще доведеться генерувати таке стійке зростання продуктивності, яке було забезпечене попередніми промисловими революціями. Насправді країни з високим доходом спостерігають протилежний ефект: замість того, щоб інвестиції в інновації стимулювали зростання, ми стали свідками тривалого уповільнення продуктивності з 1970-х», – зазначають дослідники Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ).
Читати більше Згорнути
Україна – переконливий доказ, що формальні інвестиції в освіту не є гарантією успішного розвитку. У Глобальному індексі інноваційності 2022 року Україна за фактором «освіта» посіла 26 місце, щодо «учень/вчитель» – на 11 місці, за вищою освітою – на 40-му. Таку оцінку країна отримала у межах державної монополії на освіту. За темпами ж економічного зростання, рівнем добробуту, економічною свободою, верховенством права та захистом власності Україна є явним аутсайдером.
Формально атестати й дипломи є, кандидати та доктори наук випускаються, але це все знаходиться в певному коконі, немає нічого спільного з реальним життям. Ба більше, гроші платників податків, коштом яких утримуються освітні установи, витікають за кордон разом із мігрантами.
Школа перетворилася на гальмо розвитку як економіки, так і суспільства. Українській системі освіти, яка не адаптована до імперативів сучасного ринку праці, потрібна глибока системна реформа.