Росія з жовтня 2022 року саботувала роботу «зернового коридору», який діяв у рамках «зернової угоди» Росія–ООН–Туреччина. 17 липня РФ взагалі припинила в ній участь, відкликавши гарантії безпеки судноплавства та почавши систематично обстрілювати українські порти, які діяли в рамках Чорноморської зернової ініціативи. А 24 липня РФ атакувала дунайський порт Рені. Forbes запитав у директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, наскільки критична ситуація щодо подальшого експорту Україною зерна, чи варто нам повертатися у «зернову угоду» та які шляхи розвʼязання проблеми
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: список 250 малих і середніх компаній, лідерство генерала Залужного, падіння мільярдера Жеваго, детальна історія Dnipro-M та загалом майже два десятки текстів.
Яку інфраструктуру Україна мала та використовувала для експорту збіжжя «зерновим коридором»?
До 17 липня, коли Росія припинила участь у «зерновій угоді» та відкликала гарантії безпеки судноплавства в межах Чорноморської зернової ініціативи, структура експорту Україною зерна була досить простою. 50% зерна ми експортували через глибоководні порти, які діяли в рамках зернової ініціативи: Одеса, Чорноморськ, Південний.
25% – через порти Дунаю: Рені та Ізмаїл. Ще 25% – через західні прикордонні переходи з подальшим транзитом до портів ЄС.
«Зернова угода» значною мірою виконала завдання, які на неї покладалися. У поточний маркетинговий рік ми увійшли з залишками на рівні близько 9 млн т зерна. Рік тому запаси становили понад 22 млн т.
Якщо враховувати потенціал експорту аграрної продукції у 2023/2024 році загалом (не лише зернові, а й олійні культури та продукти перероблювання), показник буде близько 55-60 млн т за різними оцінками. Це на 15% більше, ніж ми по факту експортували за 2022/2023 маркетинговий рік.